Rytme ved flaske samt opstart af skemad

16. juli 2015

Alder:
4 mdr.

Rytme ved flaske samt opstart af skemad

Hej Helen.

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datter på 14 uger, som var begyndt at sove dårligere og spise oftere.

Hun er nu 17 uger gammel og der er sket en del siden sidst. Lidt efter jeg skrev til dig begyndte hun pludselig at afvise brystet, først kun det højre og sidenhen også det venstre. Jeg prøvede alt for at få hende til at spise; snyde hende med tvilligsstillingen, sætte nedløbet igang inden hun blev lagt til, vugge hende imens, gøre det i mørke og ro, liggende osv osv! Hun havde ikke ondt i nakken/var syg på andre måder siden hun ikke ville spise, men virkede simpelthen bare utålmodig ved brystet og gad det ikke mere. Til sidst skreg hun bare jeg knappede blusen op og efterhånden var amningen overhovedet ikke en hyggestund mere, men en kamp.

Hun ville gerne have min udmalkede mælk på flaske, men det var meget tidskrævende, og da der også er storesøster på 2 år herhjemme at tage hensyn til, endte vi med at tage beslutningen at stoppe udpumpningen helt og gå over på flaske og modermælkserstatning, hvilket hun nu pludselig godt ville have. Nok fordi det tilkom hende lidt nemmere og ikke skulle arbejde så meget for det! Det fungerer nu rigtig godt med flaske for hele familien:)

Hun er dog begyndt at ville have flasken oftere og oftere, ofte går der ikke mere end 1,5 time imellem om dagen og jeg må give hende både når hun vågner og inden lur. Hun er vågen ca 2 timer af gangen. Generelt synes jeg lidt hun har taget "rytmen" fra amning med over til flasken. Dvs. med mad når hun vågner og når hun skal sove. Hun drikker alt fra ca 80-180 ml pr gang. I alt ...

Annonce

... får hun ca 1000 ml om dagen +/- 200 ml. Hun vejer på nuværende tidspunkt ca 7,5 kg. Om natten sover hun fint for tiden. Hun sover fra ca 19.30-6.30 med to flasker, gerne omkring kl 1-2 stykker og igen ved 4-5 tiden. Om dagen sover hun for det meste 4 lure á 45 min.

Hvor meget bør hun ca drikke i døgnet? Og bør jeg arbejde på at ændre hendes rytme så hun får flaske ca hver 3./4. time om dagen? Eller fortsætte som nu med at give hende når hun beder om det. Hendes mave klarer de hyppige flasker fint, men hun gylper en del.

Vi fik kartoffelmos den anden aften og vi beslutter os for at prøve bare at give hende spidsen af en lille teske med kartoffelmos. Hun nærmest kaster munden ud mod skeen og synker det og slikker sig om munden bagefter og sidder og rykker i hele kroppen og ansigtet mod skeen igen, som om hun vil have mere. Vi gav hende dog ikke mere. Jeg har derfor idag prøvet at give hende en smule majsgrød til middag som smagsprøve for at komme stille og roligt i gang med skemaden. Det virkede dog som om det ikke var den store succes, faktisk som om hun ikke kunne lide smagen. I stedet for ville hun have sin flaske og drak meget derfra umiddelbart efter. Kan hun have været for sulten og derfor afvist maden?

Er der noget i vejen for at prøve med kartoffelmosen/grønstsagsmosen om aftenen når vi andre spiser? Eller er det bedst at starte med grøden - og gøre det tidligere på dagen?

Er der noget i vejen for allerede nu eksempelvis at mose lidt banan eller kogte frugter i grøden eller vænner det hende til at det skal smage sødt?

På forhånd tak for svar:)

Med venlig hilsen
Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.